Club300.dk - Foto
a
  
Atlantisk Skråpe
 
Art: Atlantisk Skråpe - (Calonectris diomedea borealis) - Cory's Shearwater (borealis)
Titel: Atlantisk/Kuhls Skråpe
Lokalitet: Strib/Fredericia, Danmark
Dato: 06-11-2016
Fotograf: © Michael Mosebo Jensen
Uploaded: 06-11-2016 18:50
Sendt 06-11-2016 Kl. 19:51
Michael Mosebo Jensen

 

Sendt 06-11-2016 Kl. 19:52
Michael Mosebo Jensen

Sendt 06-11-2016 Kl. 19:55
Michael Mosebo Jensen

Sendt 06-11-2016 Kl. 19:55
Michael Mosebo Jensen

Sendt 06-11-2016 Kl. 19:56
Michael Mosebo Jensen

 

Sendt 06-11-2016 Kl. 19:59
Michael Mosebo Jensen

 

Sendt 06-11-2016 Kl. 20:06
Michael Mosebo Jensen

Sendt 06-11-2016 Kl. 20:06
Michael Mosebo Jensen

Sendt 06-11-2016 Kl. 20:11
Tim Hesselballe Hansen

Superfotos af Mosebo! Hvis der er nogen, der har en mening om hvorvidt det er den ene eller anden slags "Kuhls", så hører vi gerne om det.

Lige lidt om dagens begivenheder, og tips og et kort til twitchere, der forsøger sig i morgen:
Fuglen blev fundet fra Fredericia Østerstrand ved den nordlige roklub (A) kl. 13.28. Den rastede herefter i et område lidt nord for Strib, som er markeret med rødt. Michael Mosebo var blevet adviseret og han så den fint fra Strib. Jeg så den nogenlunde fra den sydlige pynt ved Fredericia Østerstrand (B). Kl. 15.27 smuttede om hjørnet ved Skanseodde (Fredericias sydøstspids) – måske ned i Lillebælt. MMJ og Torbjørn Eriksen så den lidt senere fra det nordlige Strib i retning Fredericia Havn. Da vi samlede os på Esplanaden (C - tidligere Svovlsyrekaj) fandt vi den langt mod sydvest ud for Erritsø (markeret med rødt), hvor den blev set et par gange. Sidste gang var kl. 15.56. Den kunne ikke slippe uset ud til Tragten igen, uden at man ville se den, så måske bliver den imellem Fredericia og Lillebæltsbroen og kan ses i morgen tidlig? Hvis man forsøger sig kan Esplanaden (C) eller Strib Fyr (D) være gode steder at stå. Især fra sidstnævnte sted kan alt overskues. Alternativt kunne p-pladsen ved lystbådehavnen ved Sanddal (E) være et godt sted.

 

Sendt 06-11-2016 Kl. 21:07
Lars Grøn

På billederne 1,2, 4 og 5 i kommentarfeltet fremstår hånden i mine øjne diffus. En klar Scopolis karakter. Omvendt syntes hånden mere skarpt afskåret i kontrasten mellem sort/hvid i hånden, på billederne 6 og 7. Dette er Kuhs karakter. Havde jeg ikke set sidstenævnte to billeder var jeg ikke i tvivl. No matter what håber jeg på bedre billeder i morgen. Tillykke med en fed obs til alle som var til stede.

Sendt 06-11-2016 Kl. 21:46
Rasmus Strack

Arrrh mon ikke det er at tage munden lidt for fuld Lars Grøn? Tror nu at det er lidt mere komplekst end som så?

Sendt 06-11-2016 Kl. 22:35
Lars Grøn

Selvfølgelig er det det Rasmus. Men vi må forholde os til de få karakterer vi kan se på billederne. Jeg er helt med på at der skal laaaannngt bedre billeder til en sikker id. Men netop på afstand er hånden en af de karakterer hvor ved vi kan komme en id nærmere når ikke næb, armhule og gump giver os syn for sagen :)

Sendt 07-11-2016 Kl. 09:09
Lars Tom-Petersen

Kan vi ikke få ophævet denne fuldstændig tåbelige opdeling i to arter, som man ikke har en chance for at bestemme i felten, med mindre man er så heldig at stå med fuglen i hånden?

Iøvrigt er også navneforvirringen i forskellige medier total:

På DOF-basen (og vist også her i club300) hedder borealis Atlantisk og diomedea Scopolis.

I Fugle i Felten (5. udgave) hedder borealis også Atlantisk, mens diomedea hedder Kuhls.

På Netfugl er det så borealis, der hedder Kuhls, mens diomedea hedder Scopolis.

Forvirret?

Men stort tillykke til Tim og Sigrid med det fine fund, som desværre ikke har store chancer for at blive artsbestemt ud fra overstårende billeder, som jeg ser dem.  

Sendt 08-11-2016 Kl. 06:31
Tim Hesselballe Hansen

Hej LTP,

Tak for tillykke.

Du bidrager til navneforvirringen i dit indlæg.

På DOF-basen hedder borealis Atlantisk og diomedea Scopolis og sådan er det også i min Fugle i Felten 5. udgave.

Netfugl og Club300 kalder også borealis for Atlantisk, men diomedea for Kuhls.

I titlen ovenfor var der derfor en fejl, som nu er rettet. Nu står der Atlantisk/Kuhls. Min skyld.

THH
 

 

Sendt 08-11-2016 Kl. 08:31
Lars Tom-Petersen

Hej Tim.

Ja, det er festligt med de navne, og du har ret. Jeg fik alligevel rodet rundt i alle navnene. Beklager! Jeg tror jeg begynder at samle på frimærker i stedet!  

Der er dog stadig rod. Der er forskel på din og min 5. udgave af Fugle i Felten, og det er stærkt forvirrende at sidde med en bog, der kalder borealis for Kuhls, når andre bruger dette navn om diomedea. Jeg må nok endnu en gang bidrage til bogsalget i Danmark ved at købe mit fjerde eksemplar af bogen.

Bedste hilsner LTP 

 

Sendt 11-11-2016 Kl. 21:55
Tim Hesselballe Hansen

Hej LTP,

Forvirringen fortsætter hvis man læser i DOFs Navnegruppes liste. Her bruger de samme navne (dansk og latin) som Club300 og Netfugl, men de har byttet rundt på de engelske.

THH

Sendt 11-11-2016 Kl. 21:56
Tim Hesselballe Hansen

Og det undrer mig meget, at der er forskellige udgaver af 5. udgave af Fugle i Felten!

Sendt 11-11-2016 Kl. 23:17
Lars Tom-Petersen

Ja, det undrer og irriterer også mig. Min hedder 5. udgave, 1. oplag og er fra 2009. Her hedder borealis Kuhls og diomedea Scopolis (og altyså slet ikke som jeg skrev i mit første idnlæg). Jeg håber, at jeg har skrevet det rigtigt nu. Det fortæller jo lidt om forvirringen, at selv en klog og højtkvalificeret folkeskolelærer og feltornitolog roder rundt i det, som jeg har gjort    . Foto af Kuhls/Scopolis fra bogen vedhæftet.

 

Sendt 13-11-2016 Kl. 16:52
Anton Herrig Liebermann

Efter at have set fuglen sidste weekend, og opdagede at billederne ikke var gode nok i første udkast. Kontaktede jeg et par udenlanske birdere, som måske ville have lidt mere erfaring med skråperne. Alle skriver de mener det er en Atlantisk skråpe (Borealis), men ingen tør lægge hovedet på blokken !!!

CHRIS LOTS:
Very interesting, thanks Anton!

I'm copying this to Dylan, who wrote the blog and can comment in proper detail. I'd say, however, that it looks like you have Cory's (Borealis) there.

Kind regards,
Chris

 

DYLAN VASAPOLLI:

Hi Anton!

Greetings, and sorry for my delayed response – I have been travelling and have recently returned home.

It is super tricky to be 100% certain from these pics, and as mentioned in the article, in order to be absolutely sure, a good and prolonged view (together with good photos) is generally required. If the bird/individual is not seen well, it if often difficult to be certain of which of the two species it is.

In line with this, your bird does fit more with Cory’s (borealis), rather than Scopoli’s, and I would feel more ‘comfortable’ calling this a Cory’s, however, I cannot be 100% sure from these photos.

Sorry to not have been of more help!

Cheers,
Dylan

 

CRAIG BROOKES:

This shearwater looks to me like a Borealis, especially with the white extending down into the primaries giving it a pointed wing appearance, also the markings around the head and neck look good for Borealis, as does posture. Slightly more slender looking than Cory's. However I do not have sufficient experience of the two to call it. Although I have seen both in the field, including scopolis this year around Italy. Let me know the outcome. Cheers Craig

 

SIMON DAVIES:

Cool beans! Not sure at first look but I will investigate further....

 

 

Jeg selv synes også det ligner en atlantisk udfra helt sorte primaris, fyldig nakke, kraftig næb (synes at fornemme udfra kommentar 4, men selvfølgelig ikke godt nok billede til at det kendetegn kan bruges), dækfjerene virker brunlige og ikke sorte, halen virker lysere end vingerne, maven virker renhvid, kraftig sort rande af secondaris ses på undervingen og generealt bare helhedsindtrykket på fuglen siger Atlantisk. Dog så jeg kun fuglen i håndkikkert på dagen, så kan ikke rigtig bruge det, at jeg så den i felten til en sikker bestemmelse.

Håber dette bringer nogen flere på banen.

 



 

Sendt 13-11-2016 Kl. 21:21
Rasmus Strack

Fedt Anton, godt arbejde.

 

Bob Flood (Scillypelagics)

Unfortunately, the photos do not capture enough detail of the under primaries to make a safe ID.

 

Med de ord tror jeg det bliver svært at blive helt sikker på andet end at den vitterligt ligner en Atlantisk, og så må vi se hvad SU siger til den.

 

Mvh Rasmus

Sendt 13-11-2016 Kl. 22:03
Helge Røjle Christensen

Fin obs i Lillebælt, men nu har vi den så igen...

Sidst havde vi en god diskussion, bortset fra enkelte ærgerlige udfald

Nu er den her igen

Jeg hører, at man i Storbritannien har overvejelser om at løse "problemet" ved at kalde dem alle Atlantisk, da chancen - eller riskoen - for Scopolis reelt er minimal. Venter spændt på reaktionerne fra DK i den sammenhæng.

Men det løser jo fortsat ikke det principielle problem. Det er synd jævnfor tråden ovenfor, hvis folk "begynder at samle frimærker", fordi opsplitningen af arter qua DNA-forskning mv. gør feltornitologien frustrerende. Jeg gentager derfor blot synspunktet om, at DOF og SU naturligvis skal følge videnskabens opsplitning af arter, men det behøver en uafhængig privat krydsliste som der her på club 300 ikke at gøre. Her kan man frit vælge at lave regler, som gør legen sjov! - som for eksempel at samle ubestemmelige opsplittede arter i i felten i en fælles art på krydslisten.

mvh

Helge 

Sendt 14-11-2016 Kl. 19:56
Andreas Bruun Kristensen

På seneste møde i club300 (1. november) blev det besluttet at oprette en DK artsliste inkl. SU-skråstreger.

Sendt 18-11-2016 Kl. 21:36
Jørgen Munck

 Det virker efterhånden som om at man udelukkende vurderer en observation på, hvad fotos muligvis viser og ikke medtager hvad observatører mener at de ser, en besynderlig og sørgelig udvikling må man desværre sige.

Sendt 19-11-2016 Kl. 08:59
Henrik Knudsen
Jeg må tilslutte mig Jørgens holdning.... I dag skal alt fotodokumenteres for at man tror på det... Det er super dejligt at alt bliver fotograferet, men nogen gange er fuglene for langt væk og det er her det er godt med iagttagelser.... men det bliver bare ikke brugt/taget alvorligt... At vi nu "skyder" er meget godt hvis fuglen forsvandt og det har reddet mange obs. Men tendensen med bare at "skyde" gøre også at vi bliver dårligere og dårligere til at iagttage....
Sendt 19-11-2016 Kl. 09:23
Tim Hesselballe Hansen

Nu må I lige styre jer. Hvis det handler om den aktuelle fugl, så er der vel ikke noget galt i, at folk udelukkende udtaler sig ud fra billederne. Der er ingen af observørerne, der har beskrevet noget som helst. Om SU får en feltbeskrivelse, der kan bidrage med noget, må tiden vise. Fra Fredericia-siden var det svært at se noget som helst på fuglen, da den rastede 2,5 km væk det meste af tiden. 

Sendt 19-11-2016 Kl. 11:00
Jørgen Munck

 Det var desværre en generel betragtning

Sendt 19-11-2016 Kl. 13:09
Henrik Knudsen
Jeg tilslutter mig atter Jørgen og taler os generelt....så jeg skal nok styre mig "General Tim" og opføre mig pænt
Sendt 19-11-2016 Kl. 13:09
Henrik Knudsen
også generelt, skulle der ha`stået
Sendt 19-11-2016 Kl. 13:36
Jørgen Munck

Ja Henrik, vi må hellere komme pp, ellers er der nok "Fynsk spanking" på vej 

Sendt 19-11-2016 Kl. 13:43
Jørgen Munck

Ps.  Selv om SKI sikkert vil anbefale det 

Sendt 19-11-2016 Kl. 14:14
Jørgen Munck

 Ok, det var måske lidt overfriskt, beklager

Sendt 20-11-2016 Kl. 21:26
Tim Hesselballe Hansen

Hov, hvor blev Munken sidste fjollede kommentarer af? Er de blevet slettet?
Jeg synes ikke om censur og moderation på club300 (med mindre vi i en ophedet krydsedebat ender i dødstrusler og lignende).

THH

Sendt 20-11-2016 Kl. 21:30
Tim Hesselballe Hansen

Så nu er de der igen!

THH

Du er ikke logget ind!
For at skrive indlæg skal du være logget ind.
   - Klik her for login.
Alle fotos har copyright og må ikke benyttes uden accept fra fotografen.
Top | Home